Výsledok prieskumu "Ako sa webhostingy vysporiadajú s krízovými situáciami?"

Toto je príloha k článku Prieskum: Ako sa webhostingy vysporiadajú s krízovými situáciami? (ak máte v úmysle zalinkovať prieskum, prosím, linkujte samotný článok, nie tento výsledok).

Odpovede webhostingových spoločností (v abecednom poradí a v pôvodnom znení):

Active 24

www.domeny.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Je nutné si uvedomit, ze velikost naseho datového centra se na rozíl od malých konkurentu nepocítá na servery, ale na racky, ve kterých jsou desítky fyzických serveru. V zádech máme skutecne velmi silnou norskou matku http://www.mamut.com/uk/about/, která by v prípade velké krize poskytla potrebné financní prostredky na porízení nového hardware. Tím odpovídám na Vasi první otázku, pri poctu nasich serveru není skutecne mozné vse porizovat dvakrát, máme jen potrebný pocet zálozního hardware, abychom meli moznost v prípade výpadku jednotlivých serveru nebo sítových prvku, z ceho okamzite obnovovat provoz. Je vsak absolutne nutné predevsím predcházet podobným zálezitostem jako byla ta s WebSupport, t.j. venovat se zabezpecení serveru a dále spolupracovat s policií, pokud nás o to pozádá. A verte, ze pri poctu námi hostovaných webu k tomu dochází velmi casto.Proti výpadku konektivity se snazíme jistit "zdvojením" prípojných míst a vyuzitím rozdílných poskytovatelu pro primární a zálozní pripojení. Lépe pochopíte, pokud se podíváte na:http://www.active24.cz/_dataPublic/servery.cz/img/chodserveru_graf.gif

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Viz 5.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano, to je samozrejmost, zálohy jsou cas od casu potreba, i pres témer výhradní pouzívání znackového hardware (HP, Cisco, ...) je to "jen" technika a ta nekdy selze, stejne jako lidé...

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Ano, nase zálohy jsou fyzicky v jiné lokalite, která je asi 7 km vzdálená od té primární. Lepsí predstavu o nasem technickém zázemí si muzete udelat po prohlédnutí tohoto schématu: http://www.active24.cz/_dataPublic/servery.cz/img/chodserveru_graf.gif

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Kdyz uz musím uvazovat tuto absolutne krajní situaci,reknu, ze by to byly dva mesíce tvrdé práce a to bychom zrejme vycerpaly skladové zásoby nasich dodavatelu hardware. Obecne si myslím, ze rychlé dodávky hardware by byly v takovém prípade klícové.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Postovní servery by mely v takovém prípade s nejvetsí pravdepodobností prednost, jejich obnova, vcetne vsech mailu, je mozná do dvou dnu od dodání hardware.

Host do domu

www.hostdodomu.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
V pripade vypadku weboveho servru mame vzdy minimalne jeden prazdny server pripraveny na pouzitie.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Obnovenie systemu z Image + datami zakaznikov je otazkou na cca 30 minut - 3 hodiny v zavislosti od pocut zakaznikov na danom servri.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano, zalohy su vykonavane standardne raz za 24 hodin, zalohuju sa data, e-maily a databazy. Pokial ma zakaznik poziadavku na castejsie zalohovanie, je samozrejme mozne mu vyhoviet.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Zalohy su vykonavane 1x lokalne, 1x na server v rovnakom housingovom centre a 1x na vzdialeny server v inom geografickom umiestneni.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Na danu otazku som odpovedal v druhej otazke.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Na danu otazku som odpovedal v druhej otazke.

Zaroven by som chcel dodat, ze nehostujeme stranky porusujuce Ustavu SR, eroticke stranky, ani stranky zaoberajuce sa warez tematikou (ani warez fora!). Garantujeme dostupnost 99,7%, v skutocnosti sa vsak pohybuje medzi 99,98% - 100 %.

Hosting1

www.hosting1.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
ano

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
niekolko hodin

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
ano

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
nie, ale zalozne pole je od serverov fyzicky oddelene

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
niekolko hodin

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
niekolko hodin

Samozrejme zalezi od toho, o aku prirodnu katastrofu by islo, ak by doslo k totalnemu zniceniu serverovne, obnovenie dat by mohlo trvat aj podstatne dlhsie, alebo by mohlo byt nemozne. V prvom rade je vsak dolezite, ze podla obchodnych podmienok nehostujeme stranky, ktore su v rozpore so zakonom, ani nepodporujeme nezakonne aktivity na internete. Okrem toho mame svoje servery mimo uzemia Slovenska v civilizovanom state, kde podobny postup policie je tazko predstavitelny. Riesili sme uz v sucinnosti s policiou niekolko pripadov, kde islo o podozrenie z trestnej cinnosti nasich zakaznikov, zaobislo sa to poskytnutim logov alebo dat inkriminovaneho webu, nikdy nedoslo k zabaveniu celeho servera ci dokonca viacerych serverov. Webhostingove sluzby poskytujeme podstatne dlhsie ako Vami menovana firma a mame mnohonasobne viac zakaznikov.

Inet webhosting

www.inet.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Ano, nasa spolocnost ma moznost nahrady HW webserverov, ako aj konektivity

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Sfunkcnenie vsetkych nahradnych webserverov by nemalo trvat viac ako 24 hodin

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano, nasa spolocnost vykonava zalohy kazdych 24 hodin

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Ano, zalohy su umiestnene aj mimo serverovne

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Sfunkcnenie vsetkych stranok by nemalo trvat viac ako 24 hodin, ale nebudu bezat na plny vykon. Ich odozva moze byt nizsia ako na povodnych serveroch.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Postovy server dokazeme sprevadzkovat v tom istom casovom horizonte ako webservery, ale vacsinou aj skor

Mandra

www.mandra.sk

Chceme upozornit, ze mi ako firma fyzicky hardware nespravujeme. Sme sprostredkovatel.

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
mame servery v dvoch roznych serverovniach, zmluvu s dvomi roznymi poskytovatelmi konektivity... Mame velke mnozstvo vyradenych serverov, ktore sme uz nahradili novymi, nakolko posobime na trhu uz niekolko rokov. Tie servery su plne funkcne a este stale dostatocne vykonne na to, aby sa dali kedykolvek pouzit. Okrem toho sme silna stabilna firma (my nerobime ultralacny webhosting ani freehosting) a mame dostatocne financne rezervy urcene aj na taketo situacie.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
nahradny hw je plne funkcny aj teraz

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
nie, weby sa zalohuju iba raz za tyzden... mysql databazy raz za 24 hodin

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
doteraz sme zalohovali podobnym sposobom ako firma websupport (zalohy boli v ramci jednej budovy aj ked v roznych miestnostiach), ale na zaklade tejto skusenosti sme sa rozhodli toto zmenit a zalohy budu umiestnene aj mimo serverovne. Toto bude zmenene v najblizsich dnoch.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
ak by to bol taky velky a necakany vypadok, ako bol v tom pripade, tak cca 24 hodin

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
my mame zalozny mailovy server umiestneny v druhej serverovni, takze aj v pripade vypadku konektivity jedneho ISP, sa automaticky pouziva ten sekundarny u druheho... k vypadku v zachytavani mailov by teda nedoslo vobec, iba maily by boli dorucene neskor... co sa tyka plneho spojazdnenia mailoveho servera, tak tu plati tiez to, ze ak by sa jednalo o takyto velky a necaky vypadok, tak by to tiez trvalo cca 24 hodin.

Este by som chcel ale zdoraznit, ze podla mojho nazoru firma websupport tuto situaciu relativne dobre zvladla. Toto nebola situacia (poziar katastrofa), ze by bolo treba hned obnovovat data zo zalohy. Treba si uvedomit, ze policajti (priamo vysetrovatel) im prislubili vratit servery este v ten den. Pouzitie starsich (aj ked len niekolkohodinovych) zaloh totiz automaticky sposobuje rozne komplikacie a necakane problemy, a teda ak su ine moznosti ako ziskat aktualny stav dat, tak treba vyuzit tie.

Mediahost

www.mediahost.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Mame urcite HW rezervy, u pronajmu serverov je to zalezitost SLA. V prenajme je v cene podla dostupnosti kompletna sluzba, tj. Aj v pripade HW vymeny. Konektivita je riesena protokolom BGP, ten sam zaistuje redundaciu pripojenom a vyuzivanim viacnasobnych liniek.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Do 2 hodin, okrem disku. V pripade padu disku - hodinovy pokus obnovit pole, inak pouzitie rannych zaloh.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
ano standartne 1x24h, dle zvoleneho tarifu (pripadne dohodou aj viackrat za den).

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Ano, tento priestor je mozne doplnkove libovolne navysovat.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
4 hodiny pre cely server, dane ovsem mnozstvom dat. Jen prekopirovani 100gb dat zo vzdialene zalohy po sieti zaberie 45 min. Obnova je dana predevsim mnozstvom dat, nie nejakou zvlastnou narocnosti samotne operacie.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Funkcnost do 60 minut, spatna rekonstrukcia mailu max 2 hodiny.

Je nutne poznamenat, ze v pripade zhabania vsetkych serverov, nie je mozne vytvorit nahrady v case tu uvedenom, pretoze ak nam zhabu vsetky servery, aj zalohy, dokonca aj switche ako to bolo v pripade websuportu, nie je mozne sa branit znovuzavedenim v postate okamzitej prevadzky.

Nethost

www.datovecentrum.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Nasa spolocnost ma pre cisto webhostingove sluzby vyhradene viacere servery. aktivnych je asi 15, ostatne zalozne, popripade pre vacsie aplikacie. V pripade poskodenia serverou sme schopni zo zalohy okamzite presunut data na niektore ine servery.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Nikdy sa takato "katastrofa" nestala, predpokladam ze pre spustenie a odladenie vsetkych aplikacii a webovych stranok je potrebnych max. 20-24 hodin

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Samozrejme, 2x behom 24 hodin.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Bohuzial, vsetko vramci nasej vlastnej serverovne, i ked o takomto systeme zaloh uvazujeme.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Zodpovedane bodom 2, max 24 hodin, v pripade uplnej katastrofy (nefunkcnost vsetkych hlavnych web serverov)

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Mail je prvorada sluzba, obnova zo zalohy vsetkych domen max. 30-90 minut.

 

Platon

www.platon.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Moznosti su ciastocne, nevieme nahradit uplne vsetky servery. Po aktualnej kauze dojde u nas k prehodnoteniu tohto stavu. Kazdopadne, drzanie velkeho mnozstva neprodukcneho hordveru nie je efektivne.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
To zavisi od toho kolko serverov bude treba nahradit. Predpokladam horizont do 24 hodin.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Samozrejme.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Su zalohy aj mimo serverovnu, ale nie na dennej baze.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Netrufam si to odhadnut, nemali sme zatial este taku situaciu.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
CO sa tyka prijimania posty, momentalne pracujeme na zvyseni poctu MX backup serverov, takze po dokonceni tohto projektu by vypadok prijimania posty nemal nastat vobec. CO sa tyka stahovania resp. spristupnenia posty pouzivatelom, odpoved je rovnaka ako v bode 5.

SlovakNET

www.slovaknet.sk

Nasa spolocnost má celkom tri datove centra. Pokiad by prisla policia a zabavila vsetky servery spolocnosti a servery a datove media so zalohami, co je viac ako nepravedpodobne, bola by situacia pravdepodobne neriesitelna. V opacnom pripade mame vypracovane havarijne plany

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
V sucasnosti mame riesenu konektivitu s dvoch nezavislich zdrojov, ktorou su zebezpecovane tri datove centra. Je zabezpecene pripojenie elektrickej energie nahradnym agregatom, nielen zaloznymi zdrojmi. Je zabezpecana nahradna hw pomocou skladovych zasob.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Zalezi skutocne na situacii a rozsahu poskodenia, od niekolkych minut, po fyzicke moznosti kopirovania dat.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano zalohy su vykonavane denne a su fyzicky ukladane v inom datovom centre.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Ano, v inom datovom centre.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Zalezi na situacii a rozsahu poskodenia - iste pochopite ze tu je odhad bez konkretneho pripadu a situacie prakticky nemozne urobit.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Takisto zalezi na situacii a rozsahu poskodenia, zalozne mailservery a DNS servery su fyzicky v inych lokalitach takze by zabavenie serverov s jedneho datoveho centra bolo riesene zalohov serverov v inom. DNS su zalohovane na inych TLD, takze je zabezpecene pripojenie aj v pripade vypadku tld registratora.

V sucasnosti mame pripravene rozne plany pre vypadky prudu a jeho obnovu z agregatoru, pre postove systmy mame k dispozici zálozne ciste servery bez dat, ktoré riesia vypadky jednotlivych serverov, kde je potom obnova mozna zo zalohy behom relativne kratkej doby. Pri ostatnych serveroch je ozivenie a obnova zaloh riesena operativne 24 hodinovym dohladom.

Slovanet

www.slovanet.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Hardverovo a softverove riesenie pre poskytovanie webhostingovych sluzieb Slovanetu je navrhnute s maximalnym ohladom na vysoku dostupnost sluzieb. Pripadny vypadok HW (resp. SW) na niektorom zo serverov nema dopad na poskytovanie webhostingovej sluzby. V pripade vypadku niektoreho zo serverov, na ktorych je poskytovany webhosting, moze Slovanet za plnej prevadzky uvedeny server nahradit inym. Co sa tyka konektivity, zabezpecena je plna redundantnost viacerymi nezavislymi poskytovatelmi pripojenia.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Ako sme uviedli vyssie, pokial by doslo k znefunkcneniu niektoreho z nasich web serverov, zvysne okamzite zastupia jeho funkciu. Vymena nefunkcneho servera je potom pre klientov tejto sluzby uplne trasparentna, preto casove hladisko pri nahrade nefunkcneho servera nie je dolezite. V pripade problemov vacsieho rozsahu (sucasne zlyhanie viacerych zaloznych serverov – co je vsak vysoko nepravdepodobne), by nahrada trvala minimalne den.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Samozrejme, zalohy hostovanych webov vykonava Slovanet automaticky kazdy den. Navyse, robi aj tyzdenne zalohy hostovanych webov.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Zalohy ukladame v priestoroch mimo webserverov a samozrejme v tej istej budove, co je nevyhnute pre realizaciu rychlej obnovy zo zalohy.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Ak by aj nastala situacia – s takmer nulovou pravdepodobnostou – ze by sa vyskytla porucha na viacerych zaloznych serveroch sucasne, odhadujeme, ze obnova zo zaloh by trvala maximalne niekolko hodin.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
V pripade postoveho servera ide o podobnu situaciu ako v pripade web serverov, lehoty i postupy su obdobne.

 

Syphon

www.syphon.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Ano mame moznot pouzit nahradne HW v pripade podobnej situacie. Konektivita by zalezala od viacerich fakturov, hlavne od dodavatela konektivity.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Toto neviem odhadnut takze vam nechcem dat nepravdivu informaciu.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano, 1x za 24 hodin, data su uskladnovane 30 dni.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Ano, data su ulozene na alternativnej lokacii pre pripad uplneho znicena serverovne a infrastruktury, napriklad pri poziari alebo podobne.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
To skutocne zalezi kolko serverov by bolo "postihnutich".

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Mame zalozne postove servery ktore by pocas takejto situacie nadalej zabezpecovali dorucovanie elektronickej posty.

 

WebGlobe

www.webglobe.sk

V prvom rade by som chcel zdoraznit velmi nizku pravdepodobnost, ze by sa u nas zopakovala podobna situacia, aka postihla firmu Websupport. S policiou sme uz spolupracovali viac krat a nikdy neprislo k zabavovaniu serverov. Je predpoklad, ze v pripade Websupport islo o velmi nestandardny postup a velmi vaznu situaciu, kedze policia postupovala takto tvrdo.

Dalsi aspekt je velmi prakticky - nasa firma ma 5 rackov plnych serverov (cca. 70 kusov), z ktorych kazdy je prisrobovany na kolajnickach v racku. Bolo by velmi obtiazne vsetky tieto stroje za par hodin demontovat. Predpokladam, ze by policia zvolila nejaky efektivnejsi postup.

Stat sa ovsem moze cokolvek (napr. aj ta prirodna katastrofa) a preto sa treba pripravit aj na takuto situaciu.

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Ano. Mame velky pocet serverov priamo skladom, ktore sluzia ako hot-backup alebo ako pripravene stroje pre nove zakaznicke dedikovane servery. Z tychto vieme velmi rychlo zlozit aspon 'core' infrastrukutru, cize obnovit aspon mailove a webhostingove sluzby.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
To je tazko povedat, zalezi od rozsahu incidentu a tiez od toho, kedy sa tato udalost stane. V noci by to samozrejme trvalo trocha dlhsie ako cez pracovnu dobu. V pracovnej dobe by to mohlo trvat do 2 hodin, mimo pracovnej doby trocha dlhsie. Je to ale len velmi odhad.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
ano, nielen webov ale vsetkych zakaznickych produkcnych dat

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
ano, su umiestnene aj na geograficky odlisnom mieste

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
V pripade takejto katastrofy by sme samozrejme pouzili vsetky sily nasej spolocnosti a cas vsetkych nasich pracovnikov, aby sme obnovili funkcnost zakaznickych webov a posty co najskor. Mame k dispozicii hardware, data i nahradny housing a konektivitu, takze by sme nemali na nic cakat. Treba vsak pocitat s tym, ze len obnovenie takeho obrovskeho mnozstva dat zo zaloh moze trvat hodiny. Preto by sme v prvom rade najskor rozbehli mailovu infrastrukturu a DNS, a potom ostatne sluzby. Celkovo by to vsak podla nasich predpokladov nemalo trvat dlhsie ako cca. 8 hodin pri tej najhorsej variante katastrofy.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Zasa zalezi od toho, keby by sa tato udalost stala. V pracovnej dobe odhadujem max. 2 hodiny.

Celkovo to vidim takto:
Pri vacsich firmach je mensia pravdepodobnost, ze takato situacia vobec nastane. Je na to viac dovodov - napr. nizsia pravdepodobnost prepojenia firmy a subjektu, voci ktoremu je vedene trestne stihanie. Dalsi dovod je vacsi objem hardwaru, ktory by policajti museli zabavit. Medzi dalsie dovody patri napr. silnejsia pravna ochrana vacsich firiem a podobne.
Treba ovsem konstatovat ze znizenie pravdepodobnosti je sice dobre, ale nie postacujuce. Vzdy je urcita moznost, ze sa takato vec stane. Potom je podstatne uz len to, ako rychlo sa vie firma s tym vysporiadat. Ako je na takyto problem pripravena, aku ma kapitalovu silu na obnovenie celej infrastruktury, ako ma back-upovane zakaznicke data a v neposlednom rade - ako je pripravena personalne. Pri malej, tzv. "jednochlapovej" firme sa tazko urychlene obnovuju sluzby, ked majitel (a administrator v jednej osobe) musi v tom case chodit na vysluchy na policiu, a vsetky zachranne cinnosti robit sam. Pri firme s personalnym zabezpecenim ako ma Webglobe by takyto proces bol omnoho rychlejsi uz len z toho titulu, ze vieme okamzite nasadit velke mnozstvo ludi na taketo 'zachranne' prace.

WebSupport

www.websupport.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Ano, ma.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Zalezi od konkretnej situacie. Moze dojst k poskodeniu 1-2 serverov, alebo k ovela vacsiemu mnozstvu.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano. Disky su realtime mirrorovane, k tomu sa denne robia zalohy krizovo medzi servermi. A este sa robi zaloha na externy server mimo hlavnej serverovne.

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
Robi sa zaloha na externy server v inej serverovni.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Opat zalezi od toho, ak akemu konkretnemu vypadku dojde. Moze nastat viacero scenarov. Z toho vyplyva ze oprava moze byt par minut, pripadne par hodin.

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Okolo hodiny. (maily sa medzicasom uchovavaju na zaloznom servery mimo hlavnej serverovne)

Yegon

www.yegon.sk

1. Má Vaša spoločnosť možnosti náhrady HW webserverov, prípadne aj konektivity?
Rokovali sme so zahranicnou spolocnostou ktora nam vie dat k dispozicii lubovolny pocet nakonfigurovanych serverov do 24 hodin v ich vlastnej serverovni v USA. V pripade nejakej podobnej katastrofy by sme teda vedeli takto nudzovo zabezpecit sfunkcnenie stranok a emailov.

2. Ak áno, aký časový horizont odhadujete na spojazdnenie náhradneho HW potrebného pre sfunkčnenie všetkých hostovaných webov?
Na takuto situaciu sa nepripravujeme a nedrzime zalohu priamo na prenajatych serveroch pretoze naklady by boli velmi vysoke (prevadzkujeme cca 100 serverov) a pravdepodobnost ze sa take nieco stane je minimalna (doteraz sme si mysleli ze takmer nulova). V pripade takejto udalosti by sme sa teda snazili najprv vyriesit situaciu snahou ziskat servery spat (24-48 hodin) ak by to nebolo mozne poziadali o sprevadzkovanie serverov v USA (24 hodin) a nakopirovali by sme na ne data zo zaloh (48-72 hodin). V najhorsom pripade teda odhadujem nedostupnost na 6-7 dni s tym ze po 3-4 dnoch uz by fungovali maily a postupne by sa rozbiehali stranky.

3. Vykonáva Vaša spoločnosť denné zálohy hostovaných webov?
Ano

4. Ak áno, sú zálohy uložené mimo budovu serverovne?
24 hodin stare zalohy su mimo serverovne i ked v tej istej budove a okrem toho su starsie zalohy v inej budove.

5. V akom časovom horizonte odhadujete sfunkčnenie online prevádzky všetkých hostovaných webov zo záloh?
Ako bolo napisane v bode 2

6. V akom časovom horizonte odhadujete spojazdnenie poštového serveru?
Ako bolo napisane v bode 2

Pripravujeme sluzbu u ktorej budeme stranky a emaily klienta automaticky kopirovat na vzdialeny server ktory bude v pripade vypadku/straty/znicenia primarneho servera okamzite dostupny a teda takato situacia by sa zaobisla bez vypadku, ide vsak o sluzbu ktora bude podstatne nakladnejsia ako standardny hosting a ocakavame len uzky zaujem specialnych webov narocnych na spolahlivost.