Webhosting a monitoring dostupnosti webu

Ak si niekto za webhosting platí, očakáva primeranú kvalitu služieb, čiže dostupnosť 100 % alebo hodnotu líšiacu sa od 100 % len minimálne, s výpadkami skôr občasnými ako neustále opakujúcimi sa.

Nespoľahlivosť dokáže naštvať dvojnásobne, ak ide o peniaze súkromné, z vlastného vrecka, za nekomerčný web, typicky osobná stránka alebo osobný weblog. A naštve trojnásobne, keď sa od webhostingu dočkáte len odpovedí typu "technici na tom pracujú". A naštve štvornásobne, keď sa na technickej podpore dočkáte odpovede typu "môžem vám doporučit len reklamáciu alebo zmenu webhostingu".

O problémoch s mojim webostingom som už písal pred mesiacom a bohužiaľ, situácia sa k lepšiemu nezmenila, stále pretrvávajú krátkodobé výpadky... Musel som teda pristúpiť k exaktnejšiemu vyhodnoteniu nedostupnosti, aby som vedel reklamáciu (nasledovanú zrušením zmluvy) patrične podporiť.

Na internete existuje mnoho služieb, ktoré ponúkajú monitoring dostupnosti webu. Vačšinou ponúkajú nielen jednoduchý ping, ale i test na rôznych portoch, napríklad port 80 pre http, prípadne i https, ftp, pop3 a pod.

Prehľad viacerých služieb free alebo i platených (ale s možnosťou trial) ponúka web A2Z-Free. Tento prehľad ešte rozšírim o monitoring dostupnosti cez SiteUpTime a NSMon.

Asi nemusím dopĺňať, že monitoring dostupnosti som nasadil i na svoj web. Pre porovnanie výsledkov som monitoring nasadil i na ďalšie dva weby na rôznych platených webhostingoch a na jednom free webhostingu. Celé som to sputil včera, ale už teraz, po 24 hodinách, s intervalom merania 5 minút, môj web vykazuje len 95% (!) dostupnosť s troma výpadkami, na rozdiel od porovnávaných, kde je dostupnosť zatiaľ 100 %.

Po týždni monitoringu mám v úmysle celkové vyhodnotenie v podobe grafov a čísiel hodiť na weblog, samozrejme v podobe porovnania dostupnosti môjho webhostingu s ďalšími tromi.

 

 

Autor:

Kategórie: